الفعل من كلمة "زبر" وتعني دخول الزبر (القضيب) في المؤخرة وهي تستخدم غالبا ككناية للدلالة على الوصول الى الحال السيء او قد تستخدم بمعناها الحرفي
format_quoteمصطفى : مشوفتش احمد فين ؟ بقالي اسبوع مش بشوفه ولا بسمعله حِس!
خالد : ده مشغول فشخ في الشغل
مصطفى : شكله اتزبر هناك !
امثلة اخرى :
- الولية اللي هناك دي شرموطة.. شكلها عايزة تتزبر
- الواد عبد الحميد ده بيتناك فشخ! شكلي هزبره زُبر صعيدي !
ع
أضافها عماد869
في ٢٢ كانون الثاني ٢٠٢٦