"جهبذ" كلمة عربية فصيحة قديمة، كانت تعريب لكلمة فارسية معناها الصيرفي اللي بيفهم في الفلوس. العرب استخدموها للشخص اللي بيفكر بعمق ويعرف الجيد من الرديء، واللي بيفهم في خفايا الأمور.
format_quoteالأكاديمي بيعرف طرق البحث والكتابة بالتقليد (مش زي الباحث العلمي).
والعالم هو اللي بيستمتع ويكتشف وينظر ويجرب النظريات.
أما "الجهبذ" فهو العالم الناقد والخبير في خفايا الأمور والمتخصص في العلوم.
ض
أضافها ضيف_49268
في ٤ آذار ٢٠٢٦