لما الواحد ما يتعلم من غلطه. يعني لو غلط حاجة، يكررها تاني وما يستفيد.
format_quote- واحد ذكي: أنا عارف إني ذكي عشان بجرب حاجات جديدة وبتعلم من أخطائي.
- واحد غبي: هههه أنت بتغلط عشان غبي، أنا الحمد لله ما بغلط أصلاً.
- الشخص الذكي: طيب إيه الحاجات الجديدة اللي جربتها وما غلطت فيها؟
- الشخص الغبي: أنا تعلمت إني ما أجرب "حاجات جديدة" أصلاً، عشان ما أغلط وأبان للناس إني حمار، عادي أكون غبي ولا أبين إني غبي.
- الشخص الذكي: طيب طريقتك دي في "تجنب التجارب الجديدة"، تحس إنها غلط؟ المفروض تتعلم منها إنك من غير تجارب جديدة عمرك ما هتتطور أو تعرف أكتر، أو تبقى أذكى.
الشخص الغبي "اللي مش قادر يدرك إن طريقته دي محتاجة تتغير": لا، طريقتي في تجنب التجارب الجديدة هي الصح.
ض
أضافها ضيف_97618
في ٣١ أيار ٢٠٢٦