يعني "اضبط نفسك" أو "بطل اللي بتعمله ده". دي كلمة مصرية بنستخدمها لما نكون زعلانين أو بنوبخ حد أو بنهدده. جاية من فعل "تَلَمّ"، اللي معناها "تتلملم على نفسك" أو "توقف قلة الأدب" أو "تسيطر على تصرفاتك". كأنك بتقول لواحد "اجمع نفسك".
format_quote- "ما تتلم" بقى يا أخي، الناس قاعدة تتفرج علينا! (يعني: اضبط نفسك، الناس قاعدة تشوفنا!)
- أنت مش "هتتلم" غير لما تجيلك مصيبة! (يعني: مش هتبطّل إلا لما تحصلك كارثة!)
- يا ابني "ما تتلم"، كفاية قلة أدب! (يعني: يا ولدي، بطل حركاتك دي!)
م
أضافها محمد1046
في ١٥ آذار ٢٠٢٦