1- حبذا لو ، ليت ، يا ريت ، من الافضل لو .. 2- من فضلك ، لو سمحت. تنطق ايضا مَذَابِيكْ التصريف : اَنَا (أنا) مَادَابِيَا . حْنَا (نحن) مَادَابِينَا. نْتَا/نْتِي (انتَ/انتِ) مَادَابِيكْ. نْتُومَا (انتما/انتم/انتن) مَادَابِيكُمْ . هُومَا (هما/هم/هن) مَادَابِيهُمْ .
format_quote1- مَادَابِيَا لُوكَانْ نْدِيرُو پْرُوجِي كِيفْ كِيفْ : حبذا لو نقوم بمشروع مع بعض.
2- مَا تْزِيدْشْ تَهْدَرْ مْعَايَا مَادَابِيكْ : توقف عن الحديث معي لو سمحت .
ب
أضافها بيسان_2995
في ١٧ كانون الثاني ٢٠٢٦