عتدما تود أن تعبر عن أحوال شخص ما أو ترد على سؤال كيف حال فلان، والرد بهذه الكلمة يعني أن الشخص لا يفعل أي شيئ ذو قيمة، يعاني من فراغ كبير. -لها معنى آخر ألا و هو أن الشخص يلهو أثناء عمله ولا يؤديه بجد بل يتجاهل مسئولياته ليفعل أشياء أخرى. -تفيد بأن أحدهم مستمتع بوقته للغاية.
format_quote-إيه ياعم، هو محمود إشتغل ولا لسه؟ -لا مشتغلش، أهو قاعد في البيت مقضيها أفلام أجنبي.
-الواد أبمن شغله صعب بس هو مقضيها بيروح يمضي و يخلع على أي حتة بعد كده.
-بقولك إيه يا كريم... متجيلي الساحل يا عم، أنا قاعد هنا مقضيها حريم و شرب و عوم وقهاوي والحياة زي الفل.
س
أضافها سارة364
في ٣ أيار ٢٠٢٦